نیتروژن مایع چیست؟

به انگلیسی نیتروژن  (Nitrogen)  و به فرانسوی ازت (Azote) ، یکی از عناصر موجود در جدول تناوبی است که با عدد اتمی 7 و علامت شیمیایی (N) شناخته می شود.

نیتروژن عنصری بی اثر و بی بو ، بی مزه و بی رنگ است که 78 % از جو زمین را تشکیل می دهد.

نیتروژن مایع (LN2) ، حالت مایع شده نیتروژن است. نیتروژن به روش های مختلفی از هوا گرفته می شود که با کیفیت ترین روش تولید ان ، تقطیر جز به جز هوای مایع به روش (ASU Air Separation Unit) می باشد.

صنایع گازی پرستلی  محصول نیتروژن مایع خود را به روش فوق تولید می کند. محصولی که با این روش تولید می شود از نظر کیفیت دارای گرید 5.5 (2ppm  و خلوص 99.9995 % ) ، از نظر برودت و سرمادهی  196- درجه سانتی گراد و از نظر واکنشی ، خنثی ترین نیترژن مایع (LN2)  است که این ویژگی ها باعث می شوند درصنعت کاربرد بسیاری داشته باشد.

تولید نیتروژن مایع

نیتروژن مایع چه کاربردهایی دارد؟

نیتروژن مایع به دلیل ویژگی هایی که دارد یکی از پرکاربردترین عنصرها در بین مایعات کرایوژنیک است. در متن زیر به بعضی از کاربردهای این محصول مهم می پردازیم:

  • با توجه به ساختار اتمی که نیتروژن دارد ، به عنوان یک عنصر خنثی و بی اثر (Inert Gas) شناخته شده است و لذا کمترین و پایین ترین درجه واکنش پذیری به مواد دیگر را دارد.

نیتروژن مایع که حین استفاده به راحتی تبدیل به گاز می شود ، مقدار اکسیژن موجود را برای اکسیداسیون مواد طبیعی را کاهش می دهد و درنتیجه از سوختن مواد قابل اشتعال و همچنین خوردگی فلزات  جلوگیری می کند ، به دلیل همین بی اثر بودن نیتروژن ، در صنعت بسته بندی مواد غذایی ، جهت کاهش مقدار اکسیژن و جلوگیری از اکسیداسیون و کاهش رشد باکتری ها و حفظ کیفیت مواد غذایی به مدت طولانی تر ، از نیتروژن به صورت گسترده ای استفاده می شود.

از کاربردهای دیگر نیتروژن مایع، به عنوان یک عنصر خنثی و بی اثر می توان به موارد زیادی اشاره کرد از جمله:

در جوشکاری لوله های استیل و هرگونه قطعات حساس جهت از بین بردن اکسیژن اطراف محیط  جوشکاری و جلوگیری از اکسایش

در ریخته گری فولاد و فلزات مذاب به عنوان یک گاز پاک کننده برای ایجاد محیط بی اثر

جهت برش زدن لیزر و افزایش شدت برش پلاسما

تزریق نیتروژن در تانکر های نفتکش جهت کاهش غلظت اکسیژن به مقدار 8% و غیر قابل اشتعال نمودن گازهای متصاعد شده آن

در صنعت داروسازی برای جایگزینی آن با هوا و کاهش درصد اکسیژن و ایجاد یک فضای مطلوب ، خشک ، آنتی باکتریال و بالا بردن کیفیت محصول و ایجاد محیطی ایمن از احتراق

  • نیتروژن مایع یک عنصر فوق سرد (cryogen) است. در بسیاری از صنایع از این ویژگی منحصر به فرد استفاده می شود. چون هیچگونه عوارضی در مواد غذایی و بر بدن انسان ندارد. همچنین از آن ، در جهت منجمد کردن سریع مواد غذایی هنگام تولید و حمل و نقل سریع آنها استفاده می کنند.

 از نیتروژن مایع در صنعت بستنی سازی هم استفاده می شود ، چون علاوه بر اینکه کیفیت خوب و بافت مناسبی به بستنی می دهد ، بستنی های تولیدی را به سرعت منجمد کرده و لذا در کاهش هزینه برق انجماد در فریزرها و کوتاه کردن مدت زمان انبارش در تولید و حمل سریع از کارخانه به مشتری ، صرفه جویی زیادی به عمل می آید.

از کاربردهای دیگر نیتروژن مایع به عنوان مایع فوق سرد ، می توان به موارد زیادی اشاره کرد از جمله:

_ در پزشکی جهت سرما درمانی موضعی ، انجماد و نگه داری مواد بیولوژیکی

 –  مدیریت دما در سیستم خنک سازی راکتور ها ­

_ در فرایند کنترل گرمایی در سنگ زنی آلیاژ تیتانیوم و فلزات دیگر

_ جهت انجماد لاستیک های کهنه در نیتروژن مایع و قابلیت پودر شدن لاستیک در آسیاب  در صنعت بازیافت لاستیک

_ در بتن سازی برای خنک کردن بتن یا اجزای آن و ده ها مورد دیگر

از کجا و چگونه نیتروژن مایع بخریم؟

خرید نیتروژن مایع  برای مصرف کنندگان صنعتی ، از اهمیت بالایی برخوردار است ، دو فاکتور مهم در خرید این عنصر حیاتی صنعت بیشتر از همه حائر اهمیت است :

یکی خلوص و گرید بالای نیتروژن مایع  و دیگری دریافت به موقع آن . چه بسا عدم وجود هریک از آنها خسارات جبران ناپذیری به سیستم ها و خط تولید مصرف کنندگان وارد نماید.

صنایع گازی پرستلی که به عنوان یکی از خوشنام ترین تولیدکنندگان نیتروژن مایع مطرح می باشد ، کیفیت تولید نیتروژن مایع را با بکار گیری دستگاه های پیشرفته و استفاده از دستگاه های آنالایزر به صورت آنلاین با حساسیت فوق العاده ای کنترل می نماید و با ارائه برگه آنالایز محصول ، به هر محموله کیفیت خلوص آنرا تضمین می نماید.

ضمناً شعار سازمانی ، صنایع گازی پرستلی ، ((تامین به موقع )) است . لذا با بهره گیری از ناوگان منظم و بزرگ خود ، نیتروژن مایع  تولیدی خود را در زمان مقرر به اقصی نقاط کشور حمل و به مشتریان محترم تحویل می نماید.

تولید نیتروژن مایع

جهت مشاوره و سفارش خرید نیتروژن مایع ، با کارشناسان فنی و فروش ما تماس بگیرید.


صنایع گازی پرستلی تولیدکننده و توزیع کننده دو محصول استراتژیک اکسیژن مایع و نیتروژن مایع در سطح کشور

اطلاعات ایمنی نیتروژن مایع Liquid Nitrogen MSDS (Material Safety Data Sheet)

اطلاعات تولید نیتروژن مایع
اطلاعات تولید نیتروژن مایع
اطلاعات تولید نیتروژن مایع
اطلاعات تولید نیتروژن مایع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *