اکسیژن مایع چگونه ذخیره می شود؟

 

اکسیژن مایع که یک مایع کرایوژنیک (Cryogenic)  فوق سرد است در مخازن معمولی قابل ذخیره کردن نمی باشد. به دلیل اینکه دمای اکسیژن مایع تقریباً  210 درجه سردتر از دمای محیط است، در صورتی که در مخازن معمولی ذخیره شود ، به سرعت تبخیر و پِرت می شود لذا در تانک های مخصوص دوجداره و وکیوم شده ( cryotainer)   ذخیره و حمل می شود .

ساختار مخازن کرایوژنیک در اصل شبیه به یک فلاسک است که از دو تانک تو در تو با جداره بین شان که از پودر پرلیت پرشده و تا  630 mmHg  وکیوم می شود.

این فضای وکیوم شده موجب دور نگه داشتن گرمای محیط از اکسیژن مایع موجود در تانک داخلی می شود.

در ساخت این تانک ها سعی شده تا راه های انتقال گرما به مایعات را به حداقل ممکن برسانند.

صنایع گازی پرستلی تولید کننده اکسیژن مایع با خلوص 9/99  %

در طبیعت گرما از سه طریق انتقال پیدا می کند :

  • : Conduction یعنی انتقال حرارت از طریق جامدات با تماس مستقیم

زمانی که دو جسم تفاوت دما داشته باشند و به هم متصل شوند ، گرما از جسم گرم تر به جسم سرد تر انتقال پیدا می کند تا زمانی که دمای هر دو مساوی شوند .

مثال : اگر به بخاری دست بزنیم ، دستمان می سوزد یا اگر یک فلز سرد را روی فلزی گرم قرار دهیم آن هم گرم می شود.

برای جلوگیری از این طریق انتقال گرما ، تانک ذخیره (Cryotainer)  را دوجداره می سازند یعنی دو تانک داخلی و خارجی بین دوجداره را عایق قرار می دهند، هر دو تانک داخلی و خارجی توسط بست هایی از استنلس استیل به هم متصل می شوند.

  • : Convection یعنی انتقال گرما از طریق سیالات (مایع یا گاز ) با جابجایی مولکولی

این امر زمانی اتفاق می افتد که یک قسمت از مایع یا گاز گرم شده و به موجب انبساط و فاصله گرفتن مولکول های آن ها و سبک شدنشان  به بالا حرکت می کنند و بخشی از گاز یا مایع که سرد ، منقبض و سنگین تر هستند جایگزین آن ها می شوند.

مثل دیگ آب جوش روی اجاق یا بخاری روشن در یک اتاق و به چرخش درآمدن هوای آن.

برای جلوگیری از این طریق انتقال گرما ، هوای بین دو جداره تانک را وکیوم(تخلیه) می کنند تا مولکول های هوا باعث انتقال گرمای جداره بیرونی به تانک داخلی نشود و بین دو جداره را از پودر سفید رنگ پرلیت که بهترین نوع آن سنتوسل (Santocel)  است پر می کنند تا این عایق و خلاء ایجاد شده، انتقال گرما را از طریق مولکول های هوا را به صفر برسانند.

  • Radiation : یعنی انتقال گرما از طریق تابش نور یا امواج الکترومغناطیسی

در این نوع انتقال گرما معمولاً هیچگونه تماسی بین منبع گرما و جسم گرم شونده وجود ندارد. انرژی گرمایی که بوسیله نور  یا امواج الکترومغناطیسی منتشر می شود توسط اتم جذب شده و موجب جهش الکترون آن به سطح انرژی بالاتر می شود. مثل گرمای خورشید که هر جسمی را گرم می کند.

برای مبارزه با این نوع انتقال گرما ، بدنه خارجی تانک ها را با رنگ سفید پوشش می دهند تا بخشی از گرما را انعکاس بدهند.

اکسیژن اغلب به صورت مایع ذخیره می شود ، حتی در جایی که بخواهند به صورت گاز مصرف  کنند ذخیره سازی اکسیژن مایع نسبت به گاز با فشار بالا ، حجم کمتر هزینه کمتر و خطرات  کمتری دارد.

اکسیژن مایع در مقایسه با اکسیژن گاز فضای کمتری اشغال می کند و زمانی که به گاز تبدیل می شود، هر لیتر اکسیژن مایع برابر با 860 لیتر اکسیژن گاز می شود.

یک سیستم ذخیره سازی معمولی برای مصرف کننده ، شامل یک مخزن کرایوتینر و یک وپرایزر (بخار ساز ) و ادوات  کنترل فشار است که نیازی به برق یا تجهیزات دیگری ندارد.

اکسیژن مایع به سادگی در وپرایزر جاری می شود و توسط گرمای محیط به حالت گاز تبدیل و فشار مورد نیاز را تامین می نماید.

اکسیژن مایع در صنایع گازی پرستلی با خلوص 99/9  % (گرید 3) تولید و توسط تانک های پرتابل و یا سمی تریلرهای پمپ دار، حمل و در مخازن کرایوژنیک نصب شده در محل مشتری، تخیله می گردد.

مشتریان محترم می توانند از طریق تماس با واحد فروش صنایع گازی پرستلی درخواست خود را جهت خرید اکسیژن مایع با خلوص بالا ثبت نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *